Kiinan kirjoistusmerkkien harjoittelua |
Onneksemme tyttäremme pääsi tutkimuksiin ja hänelle löytyi paikka Liisanpuiston koulusta. Luokkakoko on nyt kahdeksan ja kouluavustaja tukee opetustyötä. Ongelmia koulun suhteen vielä on mutta trendi on ollut sen jälkeen positiivinen. Tyttärellämme on nyt ystäviä ja hänen asenteensa koulun suhteen on parantunut.
Pikkutytöillämme Peltolammin koulussa luokkakoko on nyt 28. Opettaja valittelee, että luokassa on levottomuutta. Ja varmaan näin onkin. Lapset ovat erilaisia ja heillä on erilaiset taustat. Opettajilla on rajalliset mahdollisuudet puuttua lasten käyttäytymiseen ja onhan se selvää, jos ryhmä koko lähestyy kolmeakymmentä ei koulurauha ole sitä tasoa mitä se pitäisi olla.
Kovassa käytössä olevat reput |
Jos ajatellaan koulusysteemiämme yleisesti tulisi luokkakokoja pienentää, tällöin opettajilla olisi helpompi työ tukea lapsen oppimista ja erityistarpeita. Lisäksi kouluissa tulisi olla riittävä määrä erityisavustajia ja opettajia. Opettajien työsuhteet tulisi pitää vakituisina ja pätkäsopimusten sijaan tulisi suosia vakinaisia työsuhteita. Näin opettajilla on mahdollisuus pitkäjänteiseen työskentelyyn.
Aiheesta löytyy Vihreän Langan artikkeli missä löytyy hyvin Vihreiden ajamat teesit. Voin allekirjoittaa nuo täysin. Tämän tyyppisiä pitkän aikavälin ratkaisuja soisin tehtävän myös täällä Tampereella!
Meillä täällä "perähikiällä" pojan luokkakoko on 13 oppilasta ja heillä on opettajan lisäksi myös yksi avustaja. Avustaja on yhdelle oppilaalle luokassa, mutta auttaa myös muita oppilaita. Meillä asiat on hyvin, ainakin vielä...
VastaaPoistaKuulostaa hyvältä, soisin näin olevan myös muualla. Max 20 olisi jo huomattava parannus.
VastaaPoista